2015. június 12., péntek

[Kibeszélő] Tökéletesebb védelem: Régi Perfect Guard (PG) vs Új Perfect Guard (PGG)

Üdv mindenkinek!


Új cikksorozattal jelentkezik a blog, melyben a játékmechanikával kapcsolatos dolgok kerülnek elemzésre, kompetitív és kevésbé kompetitív szinten egyaránt. Igyekszem egy adott téma minden aspektusát, előnyét és hátrányát átrágni, majd a végén egy konklúziót vonni. Azt azonban érdemes leszögeznem, hogy nem mindig lehet egyértelmű döntést hozni: egyrészt bizonyos témák szubjektívek, így ami nekem egyértelműen jobbnak tűnik, az a másik embernek nem, másrészt pedig két vagy több dolog közül nem mindig lehet egyértelműen eldönteni, hogy melyik a jobb általánosságban, csak bizonyos szituációkban.

Ennek ismeretében vágjunk is neki mai témánknak, melyben a Sentinel lapok kerülnek terítékre.

A G széria debütálása nem csak a Stride és a Gear Chronicle megjelenését jelentette, hanem egy újfajta Sentinel lap kiadását is, mégpedig a "Perfect Guard G"-jét, röviden PGG. Első ránézésre ugyanolyan, mint egy mezei Perfect Guard, ám minél többször olvassuk el a képességet, és minél több játék során használjuk az adott lapot, minél különböző paklik ellen, annál inkább szembeötlőbb a különbség a PG és PGG között. Kis túlzással ugyan, de én merem azt állítani, hogy két teljesen különböző szituációknál más és más fajta Sentinel a leghasználhatóbb. Ma ezekről a különbségekről, és a két Sentinel közötti lap előnyeiről és hátrányairól van szó.

Mi is az a Sentinel?


Azok, akik esetleg nem tudnák, ez egy különleges kitétel a lapnál, ami annyit tesz, hogy Sentinel lapból összesen lehet 4 fajta a paklidban. Ez a kitétel akkor jelent meg a játékban, amikor egy klán több Perfect Guarddal is rendelkezett már, valamint debütáláskor a Quintet Wall-ok is megkapták ezt a kitételt. Hamar rájöttek a játékosok, hogy ezen említett lapok használata gyakorlatilag semmilyen hátrányt nem jelent a használó számára, hiszen az, hogy két lapból megoldható bármilyen támadás kivédése, egy óriási pluszt tud adni egy meccsnek, főleg a játék vége felé. A korlátozásoknak hála azonban megoldódott ez a kérdés, viszont még így is egyértelmű minden játékos számára, hogy minden pakliba kötelező 4 Sentinel lap. Pontosan a felsorolt dolgok miatt nem lehet csak úgy telerakni a deckünket védelemmel, meg kell fontolni, hogy melyik illik legjobban az általunk választott koncepcióhoz.

Perfect Guard (PG)

A játék legelső fajta védelme, amit nagyon sokáig szimplán "nullify"-nak vagy "nullifier"-nek is neveztek, azaz semlegesítőnek. A lap koncepciója annyi volt, hogy egy önmagában nulla védelemmel védekező egységnek lenne egy speciális képessége, ami egy lap kidobásával hívható elő: egy teljes támadást semlegesit. A játék eleje óta a Perfect Guard-ok (és később a Sentinelek) staple-k lettek minden deckbe, azaz akármilyen budget megoldásokkal is kísérletezünk, nincs nélkülük deck.

Ahogy azonban haladt előre a játék, úgy lett különbség a PG-k között is. A két leglátványosabb különbség a legrégebbi és a legújabb PG-k között anélkül, hogy kitérnénk a PG és PGG közötti különbségre:

  • A legrégebbi PG-k nem tartoztak alklánhoz, ami azért lényeges, mert nem egy alklánnál a későbbiekben olyan CB effektek jelentek meg, amik kifejezetten egy alklánhoz tartozó lapot kívántak meg költségként (vagy lehet szó más, egyéb költségekről is). Ez annyit tesz, hogy ha nem ahhoz az aklánhoz tartozó PG-t használtál, előfordulhatott, hogy azt nem tudtad költségként használni. (Viszont fordítva nincs semmilyen gond: a PG akármilyen alklánhoz jó.) Pl. a Seeker deck eléggé függ attól, hogy milyen lapot használsz Counter Blasthoz, mert legtöbb esetben csak Seeker jó neki.
  • A régebbi PG-k költségét csak azzal a klánnal tudtad fizetni, amihez tartozik. Ez mára a klánkeverés megszüntetése miatt nem tűnik lényegesnek, azonban van két pakli, ami a mai napig használ nem odatartozó lapokat: Glendios és Majesty Lord Blaster. Számukra előnytelen az ilyen PG, hiszen nem tudnak pl. Blaster Dark-ot, vagy Reverse-t dobni a képesség használatához. Főleg utóbbinál probléma ez, ott nem éri meg egyáltalán régi típusú PG-t használni, hiszen már a G-s Trial Deckes PG-hez is lehet dobni pl. Blaster Dark-ot.

Perfect Guard G (PGG)

A G széria megjelenésével egy újfajta Sentinel tipus jelent meg: a Perfect Guard G. Mint említettem, a fő különbségek az apróbb részletekben rejlenek, amikre most rá is térnék:

  • Amennyiben van olyan nevű lap a drop zone-ban, mint a PGG-d, akkor unflipelhetsz egyet. Rengeteg deck van a játékban, mely korábban túlságosan is küzdött azzal, hogy nagyon hamar elfogyott neki a felhasználható sebe, míg mások nemes egyszerűséggel tudták az egész készletet kétszer, vagy akár háromszor is újrahasználni. Ezen segít valamennyire ez a fajta Sentinel, így ha a játék során problémád van a sebek használatával (sosincs elég, hogy kifizesd a költségeket), akkor a PGG nagyban segíthet. Ide tartozik pl. a Royal Paladin, akiknek nincsen olyan unflipperük, hogy két Soul Blastért kettő unflip.
  • Csak Vanguardot tud védeni. Ez nagyon sokáig elkerülte a játékosok figyelmét, azonban érdemes azt megemlíteni, hogy vannak olyan esetek, amikor igenis fontos lenne megvédeni valahogy a rear-guardot. Vagy azért, mert túlságosan is fontos stratégiánk szempontjából az egység, vagy nemes egyszerűséggel arról van szó, hogy szeretnénk elkerülni azt, hogy az ellenfél vanguardjának vagy más egységének képessége aktiválódjon (pl. DotX). Ez egyértelműen egy olyan hátrány, ami a lap ellen szól.

PG vs PGG?


Nos, az, hogy egy pakliba melyiket érdemes használni, az nehéz kérdés. A legtöbben jelenleg a 2-2 arányra szavaznak a különböző aktuális topdeckek láttán, de ez még jócskán változhat. Igazából mindegyik a játékostól és annak paklijától függ. Van, ahol annyira életmentő lehet az az egy unflip, hogy megéri azt az áldozatot hozni, hogy leütik a rear-guardot, és esetleg ezáltal az ellenfél használ egy képességet. Van, ahol jobb, ha sima PG-t használunk pontosan azért, mert az emlitett deck egy kedvezőtlen felállás számunkra, vagy nemes egyszerűséggel túlságosan is alklán-centrikus az egész, vagy éppenséggel jócskán bővelkedünk CB forrásban, és nincs szükségünk unflipper lapokra.



...na de hol a Quintet Wall (QW)?

A harmadik Sentinel típus, a Quintet Wall, egy jó ideig népszerű volt, azonban mostanra abszolút nem használják. Hogy miért? A választ itt nem bontanám ketté, de lényegében két oldala ugyanazon éremnek: nincsenek már Legion deckek. Az a töredék, amit jelenleg is használnak, annak nincsen szüksége egyáltalán Quintet Wall-ra (a PG és PGG előnyei miatt valamelyikre van szükségük, és nincs hely a QW számára). A másik pedig a stride beiktatása. Bár a Legion ellen hatásos volt a Quintet Wall (és számunkra is jó volt, hogy vissza tudtunk keverni), a legtöbb deck ma már nem nagyon tud a droppal mit kezdeni, éppen ezért az oda került lapok feleslegessé válnak, értékes triggereket bukhatunk így, vagy pedig az történik, hogy nem elég az a mennyiség, amennyit kidobunk vele, és még rá kell dobnunk. Az se segít, hogy CB-t kell költenünk a használatára.



Viszont így is maradt pár előnye. 


  • Egyrészt a lapkezet nem emészti, ami pár decknél nagyon nagy segítség, főleg olyanoknál, amik viszont Counter Blast-ot egyáltalán nem használnak.
  • A másik, hogy új G-BT03-s Kagero egységekben rejlik, akik ellen ez a lap a leghatásosabb, és ellenük a PG, vagy PGG viszont szinte semmit nem ér.
  • Harmadrészt Genesisnél hasznos tud lenni, hiszen ott bizonyos lapoknak hála nem a drop-ba kerülnek a lepakolt lapok, hanem egyből mennek a lélekbe.
  • Granblue-nál a pakliégetés a fő koncepciója a klánnak, így a temetőbe került lapok egyáltalán nem vesznek kárba (az esetek többségében).
  • Dimensional Robo ellen (különösen Daikaiser ellen) nagyon hatásos, hiszen az ő képessége által semlegesíteni tudja a Perfect Guard-ot, de a Quintet Wall-t nem.
  • Effektje által a pakliból képes hozni Perfect Guard-ot (de PGG-t NEM!), így a kettő kombinálása is bizonyos paklikban működhet.

Azt azonban fontos megemlíteni, hogy ezek nagyon speciális esetekben tudnak csak működni, és nagyon speciális paklit kívánnak meg. Amennyiben ilyen paklit használsz, vagy éppenséggel ilyen pakli kerül ki a blogra, ott mindenképpen rakunk ki mi is Quintet Wall-t, azonban (főleg versenyeken) sokkal hatásosabb a két Perfect Guard valamelyike.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése