Üdv mindenkinek!
Már látom is lelki szemeim előtt, ahogy páran elbőgték magukat a kép láttán...
Nagyon sok kritika éri azonban a Tier Listákat, és joggal, főleg a Vanguardban. A játék balanszrendszere ugyanis kiegyensúlyozott annyira, hogy még a legesélytelenebb paklinak is van esélye az aktuális legjobbal szemben, amennyiben a szerencse és/vagy a tudás az ő oldalán áll. A másik pedig, ami miatt sokan támadják ezeket a listákat, hogy annak ellenére, hogy ezek csak a legkomolyabb versenyeken számítanak igazán, ahol tényleg azon múlhat a játszma, hogy egy-egy lapot jól választunk meg, nagyon sokan azt hiszik, hogy egy baráti játszmában is döntő lehet az, hogy az illető most X vagy Y paklival indul el.
Revenger "Abyss": a jelenlegi egyik legjobb pakli alappillérei, és számos tier listán előkelő helyet foglalnak el mind a mai napig.
Ahhoz, hogy tovább haladjunk és megértsük, hogy mit is jelent a Tier, fel kell fedni a Vanguard balanszrendszerét, mely nagyon sok versenyjátékban használatos "all-around balance system"-et használja. Ez leegyszerűsítve annyit tesz, hogy a Vanguard nem azt veszi figyelembe, hogy egy pakli egy adott másik paklival milyen eredményt ér el, hanem azt, hogy az összes jelenleg létező paklival szemben milyen eredményei vannak, illetve hogy létezik-e olyan pakli, mely képes-e erre válaszcsapásként reagálni. Még egyszerűbben megfogalmazva: a Vanguard balanszrendszere nem az 1v1 játékban mutatkozik meg, hanem a nagyobb versenyeken, ahol rengeteg fajta-féle paklival kerülünk össze. Ez annyit tesz, hogy még a legerősebb pakli sem lehet biztos abban, hogy eléri az első helyezést, vagy ha így is lesz, akkor is garantált az, hogy legalább egy veresége lesz egy bizonyos paklitól, feltéve, ha azzal összekerül. Hogy egy egyértelmű példát mondjak: egy hagyományos Star-vader Link Joker pakli nagyon hatásos egy Aqua Force deck ellen, de például egy Liberator unlock pakli ellen szinte semmi esélye. Az esetek többségében azonban nem ilyen extrém példákkal találkozunk, hanem nagyon is balanszolt felállásokkal.
Cat Butler: a lap debütálásakor épphogy az "elmegy" kategóriába tartozott - most pedig top tier pakli alapköve, japánban pedig tiltólistán is van. A változó játékkörnyezet miatt egy-egy lap bármikor előtérbe kerülhet.
És itt rá is térhetünk arra, hogy mit is csinál egy Tier lista. Mint már említettem, kétfajta listát különíthetünk el: az első, egyszerűsített csak rangsorba állítja a paklikat (vagy klánokat) mindenféle indoklás nélkül, míg a bővített már részletesen bemutatja azt, hogy miről is van szó. Erről az utóbbiról érdemes is pár szót ejteni, hogy hogyan is működik. A budget deckeknél látható százalékos arányhoz hasonlóan a tier lista egy arányszám alapján számolja ki a nyerési rátát, mely azt mutatja, hogy 10 ideális meccsből (ideális alatt azt értjük, hogy egy adott pakli a legjobb lapokat tartalmazza, a legjobb játékos kezében, a legideálisabb helyzetből kiindulva) hányat nyerne meg az adott pakli, és hányat veszítene el egy adott felállás során. Egy 6-4-es (vagy 60%-40%-os) felállás, bár elsőre nem tűnik vészesnek, belegondolva mégis igen sokat elárul, hiszen 10 meccsből garantált 6 győzelmet tükröz az adott ellenféllel szemben, ami 100 meccsre lebontva 60 győzelmet jelent a 40 vereséggel szemben. Ez így már elég soknak tűnik, nemde? És nem is beszélve arról, ha ez az arány még jobban eltolódik, az esélyeink még jobban nőnek.
Viszont van egy kérdés, amire még nem kaptunk választ: mit is jelent ez számunkra? Mit is érdemes tanulnunk egy-egy tier listából? Mi az, amire érdemes odafigyelni még a mezei játékosnak is, és mi az, amit még annak se biztos, hogy érdemes megnéznie, aki a legkomolyabb módon foglalkozik a játékkal?
Scharhrot Vampir; Abominable One, Gilles de Rais; Succubus of Pure Love: az újfajta Dark Irregulars pakli alapkövei. Ez a pakli esélyes arra, hogy Rogue deck formájában kompetitiv szinten is esélyes legyen. Más szavakkal: még ha tier listák tetején nem is látjuk, kisebb-nagyobb versenyeken bármikor érhet el helyezést ez a koncepció.
Először is, mint már azt jeleztem, a Tier lista csak és kizárólag a legkomolyabb versenykörnyezetre szánt előzetes ismertetést foglalja magában. Ez annyit tesz, hogy ezek a tier listák az úgynevezett metagame-t ismertetik, azaz csak és kizárólag olyan paklikkal foglalkoznak, melyek vannak annyira ismertek, hogy érdemes velük foglalkozni. Amivel azonban NEM számolnak, azok az úgynevezett rogue koncepciók, melyek teljesen más, eltérő, egyedi gondolkodásmódban készült paklik, sokszor régi, elfeledett paklikat élesztenek fel, és nem egyszer elég hatékonyan működnek valamilyen oknál fogva (általában pontosan az az oka a működésüknek, hogy az ellenfél nem számol velük, és nem tudja, hogy hogyan kell reagálni ellene). A másik pedig, hogy egy baráti környezetben abszolút mindegy, hogy egy tier lista szerint a paklink hol helyezkedik el, hiszen lehet, hogy pont az, ami ellen semmi esélyünk lenne, nincs is egyáltalán a közelünkben, és az felborítja a "hagyományos" egyensúlyt.
Akinek szintén NEM érdemes ezeket nézegetnie, azok az újoncok, akik csak most kezdték el a játékot. Ha van egy pakli, ami érdekel, tetszik, és ráéreztél, akkor NE válts csak azért koncepciót, mert a lista azt mondja. Vannak játékosok, akik hiába játszanak az éppen aktuális legjobbal, ha egyszerűen nem érzik át a működését, és/vagy hozzá vannak szokva egy másik paklihoz, akkor nem fognak jó eredményeket elérni. Ha azonban kiismerik a saját deckjüket, és kihozzák belőle a maximumot, akkor (főleg szűkebb környezetben) simán előfordulhat az, hogy a tier listát meghazudtoló eredményeket produkál valaki - már csak azért is, mert ha kitalál egy olyan koncepciót, amely egyedi, és más nem is gondolt rá, akkor az ilyen gondolkodással a tier lista nem tud számolni. Ezt is fontos hangsúlyozni: egy élő és állandóan változó játékban mindig előkerülnek új dolgok, ami miatt folyamatosan alakul az egész játék, így nem szabad szentírásnak venni azt, amiket a lista leír.
Dark Dragon, Phantom Blaster "Diablo": A már oly sokat emlegetett lap is ékes példája annak, hogy egy fecske is képes nyarat csinálni.
Természetesen vannak paklik, vagy akár konkrét lapok, melyek ezt meghazudtolják. A jelenlegi formátumban ilyen lap a Dark Dragon, Phantom Blaster "Diablo", mely önmagában van annyira erős, hogy képes volt az élmezőnyre hozni gyakorlatilag minden Shadow Paladin variánst, hiszen a megfelelő setuppal a lap gyakorlatilag akár a játék végét is jelentheti. Az ilyen lapoknál lehet jelentősége 1-1 tier listának, de itt sem maga a lista az, ami jelentős, hanem az, hogy mivel érdemes számolni. Amit azonban nem említ a lista, az az, hogy hogyan: ezt akár saját tapasztalat alapján, akár profi(bb) játékosok véleményéből le lehet következtetni, és a következő meccsnél, bár kihívás lesz, a meglepetés ereje már elvész, és sokkal könnyebben tudunk reagálni majd rá.
És itt talán el is mondtam a lényeget: kitapasztalás. NEM az a lényeg, hogy egy lista mit mond, vagy mire hívja fel a figyelmet, hanem hogy végül TE mit kezdesz a listával. HA nem veszi valaki a fáradtságot, hogy kitapasztalja a különböző paklikat és megoldásokat velük/ellenük, akkor ez az információ nem ér semmit. Sokkal fontosabb az, hogy egy játékos tapasztalatokat szerez, és megismeri azt, hogy mit és hogyan érdemes csinálni 1-1 lappal, milyen kombinációs lehetőségek rejlenek egy adott klán számára, illetve milyen régebbi lap ütheti fel a későbbiekben, vagy akár most a fejét, amit érdemes lehetne használni, vagy épp ellenkezőleg: készülni ellene. És ez a fajta tényező az, amit valójában egy lista sem tud teljes mértékben visszaadni, az emberi tényező.
Machining Warsickle: A Megacolony az utóbbi időkben kezdett el ismét népszerű lenni, és az új supportok is eléggé ígéretesnek tűnnek. A sors iróniája, hogy korábban több külföldi fórum is temette a koncepciót, és "elavultnak" nevezték a stunnolást.
Tény és való, hogy érdemes a listákat alapul venni, hiszen nagyon sok olyat elárulnak, amire mi nem is gondolnánk (például az amerikai és japán játékosok közötti különbség egy olyan dolog, ami önmagáért beszél, és ami az egyik régióban működik, az a másokban nem, és fordítva), azonban túlságosan is sokra tartják ezeket a listákat, ami néha odáig vezet, hogy az emberek elhiszik, hogy ha egy low tier paklival megyek, akkor semmi esélyem nincsen egy top tier koncepcióval szemben. Mint említettem, a játék van annyira balanszolt, hogy még a legerősebb versenykoncepció ellen is van esélye egy játékosnak, amennyiben kitapasztalja a deckjének előnyeit és hátrányait (vannak játékok, ahol ez nem igaz, de ez nem ennek a bejegyzésnek a témája).
A lényeg: szép, és jó dolog a tier lista, azonban tapasztalás és tanulás nélkül az egész az, ami: egy felsorolás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése